7 februari 2010

skattesänkningar = frihet

I går fick jag i en av TV-kanalerna frågan om vad som är den viktigaste frågan för kvinnor. För mig är det lätt att svara på. Det är lägre skatt. Skattefrågan handlar nämligen i första hand om frihet.
Dels gäller den vem som ska styra över välfärden, vi själva eller någon annan. Hur stor ska det offentliga vara och hur liten ska den enskilde vara? Var drar vi gränsen mellan stat och individ? Det avgör skattefrågan. Dels gäller den tryggheten hos familjer att veta att man har den egna välfärden och tryggheten under sin egen kontroll. Det är en trygghet som inte kan mätas i pengar men som avgörs av skattefrågan.
Högre skatt ger mindre kontroll och trygghet över den egna välfärden. De rödgröna vill höja skatter, göra staten större och familjer mindre, liksom deras trygghet. Den viktigaste frihetsfrågan är skattesänkningar, sa jag när jag blev intervjuad och det kommer jag att arbeta för hela valrörelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar