31 oktober 2011

Bidrag - ett stöd vid omställning

Tron på att bidrag är ett sätt att försörja sig leder till bidragsberoende och en social utsatthet. Det är därför bidrag måste vara ett stöd för omställning, inte en rätt till långsiktig försörjning. När bidragsberoendet ersätter kravet på att försörja sig själv slås enskilda människor ut från hoppet att kunna styra över sin vardag. Det borde inte finnas någon organisation som värnar om social trygghet som låter bidragen gå före kravet på arbete. Det är också därför alliansens arbetslinje är så viktig för den bästa hjälpen är att ge människor möjligheter till ett arbete och egen försörjning.

8 kommentarer:

  1. Eh, är du medveten om att över 7% av svenskarna är arbetslösa och att detta inte minst har att göra med ditt partis slakt av den gemensamma välfärden? Arbetslinje my ass!

    SvaraRadera
  2. Jag sitter i en eländig sits och får ingen hjälp... och har startat en insamling som ett sista desperat försök att bara komma på fötter igen.Har alltid klarat mg själv men nu hamnat i tillfällig kris.Handlar egentligen bara om småpengar men får ändå inte ens en engångshjälp!
    Detta gör att jag håller på att gå sönder och braka ihop helt och hållet.Mina barn behöver mig, spec. min dotter som ha ett funktionshinder men orkar inte både kämpa för detta och samtidigt vara en bra stöttande mamma. "Finns inga fattiga i Sverige" säger du...dags att vakna och se verkligheten kanske?
    Är ju skönt för dig att du tydligen aldrig upplevt den verklighet jag och mina barn lever i...
    När du säger som du gör så innebär det att jag inte finns! Jag är då ingenting,finns inte alls tydligen... fråga mina barn om de upplever sig som fattiga...och säg då att de/vi ljuger!
    http://samlain.se/insamling/insamlingar/anna/ skänk gärna en slant du som har pengar över...mvh Anna

    SvaraRadera
  3. Om du har någon ryggrad anser jag att du i detalj skall beskriva i vad och hur du blivit felciterad och detta i diskussion med Per Sternbeck. Han har inget att förlora på om politiker inte förstår eller vill lyssna på hans argument.
    Under tiden kommer detta som peterhsorensen sa i ett tidigare inlägg, att detta kommer att spridas genom Facebook och bloggar, många kommer att ta del av dina "felciterade" svar.
    Monika Lundberg, Socialdemokraterna, Härryda Kommun

    SvaraRadera
  4. Till Monika, jag står för allt jag själv skrivit i min egen blogg och i artiklar jag själv skrivit. Jag har flera gånger beskrivit de utanförskap som finns när man är arbetslös och bidragsberoende och som skapar en fattigdom som måste motarbetas. Jag anser också att alliansen arbetslinje hjälper till att göra det.

    Det är väldigt olyckligt när ord förvrängs och citeras felaktigt - vilket här har skett - jag önskar ingen att råka ut för det.

    SvaraRadera
  5. Fast det är massarbetslöshet, Den har fördubblats under er tid. Bidragsberoendet ökar och barnfattigdomen ökar. Vilket av det menar du är positivt.

    SvaraRadera
  6. Jag utgår från att du i så fall har felciterat dig själv i denna artikel. För du säger samma sak, bara med finare ord.
    Du borde ta och läsa några av ditt utskotts egna utredningar, eller varför inte vara ta en titt i SCB:s årsbok. Den borde ni ha liggande någonstans. Vem vet, du kanske kommer att lära dig något.

    SvaraRadera
  7. Det är inget fel med att vara arbetslös. Att arbeta för arbetets skull är idiotiskt. Det har skett så mycket effektivisering så idag så arbetar folk bara för att överheten tycker att vi slavar bör arbeta.

    SvaraRadera
  8. Jag är en 43 år gammal man som har jobbat inom vägbyggnad hela mitt vuxna liv. Jag bor ensam i ett litet hus i Västerbotten, ute på landet. För två år sedan gick min bil sönder på väg på jobbet, i samband med detta blev jag påkörd bakifrån av en kvinna som inte uppmärksammat att jag stannat efter vägen.
    Hon körde in i mig i 90 km/tim. Att vi både klarade oss så pass bra är otroligt.

    Efter en tids sjukskrivning för rygg och nackbesvär jobbade jag fram till nov 2010. Efter det sa ryggen i från. Nu går jag hos div läkare för att få hjälp, under tiden förnekar Folksam mig rättmätig ersättning. Har nu stämplat ett år och nu ryker mitt hus, min bil, allt ryker då jag inte längre klarar av att betala mina räkningar.

    Som AF säger rakt ut - vem vill anställa en ryggskadad 43-åring?
    Min a-kassa har ni sänkt med mer än 4000 i månaden..

    Och ett klargörande, det du så föraktfullt kallar bidrag, det är frivilliga löneavsättningar som alla anställda gör. Det är en försäkring, likadan som du har på din bil, ditt hus osv. Sen att ni nu stjäl dessa pengar för att täcka upp era skatteavdrag, tvärtemot lagens mening, det är en annan diskussion.
    Så ta ditt skitsnack..............

    SvaraRadera