6 november 2011

Hjälp ur missbruk

Det finns ingen farligare väg till ett liv i utanförskap och fattigdom än att göra bidragsberoendet till det normala för människor i svåra livssituationer. Det är ett skyddsnät och ett stöd - hjälp till egen försörjning och arbete är den viktigaste och bästa insatsen.
Ska man häva missbruk och beroende kan man inte lägga hela ansvaret för missbruket på läkare och på vården. Då förringar man den enskildes förmåga att med stöd av det sociala och vården ta ansvar för sitt eget liv. När det blir till ett organiserat intresse att hävda motsatsen riskerar man att konservera både missbruk och utanförskap.

Denna uppfattning som jag har, har den senaste veckan lett till att jag på nätet utsatts för anklagelser om allt möjligt, från att inte veta vad fattigdom är till att strunta i missbrukare. Det är förvånande hur enskilda debattörer utnyttjar påståenden och förvrängningar som är direkt fel som grund för politisk debatt.

För min del är det viktigaste att vi formar en politik som hjälper den enskilde att förändra sitt liv, inte ger efter för organiserade intressen som i sin vällovliga iver att värna missbrukare försvarar missbruket.

2 kommentarer:

  1. Ja fortsätt på som i 20 år, varenda individ som kan ha ett uns spår av droger i kroppen ska slängas i fängelse. Det är naturligtvis det enda rätta. Vård? Nä lilla du, den rätten försatte du när du tog medicinen du fick av doktorn.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag läste en artikel om dig på FB om ert möte hos RFHL. Läst vidare om detta då jag som många andra blev väldigt ledsna över ett sådant uttalande av en människa i maktposition. Dock väcktes en nyfikenhet i mig, jag undrar om det verkligen kan vara sant? I mina öron låter det hela ganska kallt och empatilöst och jag har svårt att tro att ngn människa verkligen skulle uttrycka sig så (jag kanske är naiv vem vet). Jag är inte involverad i något politiskt parti och är i det ganska opartisk av mig, men jag kan ändå inte sluta förvånas över hur svårt det är att hitta moderaternas svar på alla anklagelser, speciellt riktat till dig. Det enda jag har hittat är din kommentar om att du blev felciterad och en annan där Mats säger att han inte minns.( När någon säger det så vet alla att man minns det man vill minnas, så det låter inte särskilt trovärdigt utan mer beskyddande.) Kommer det komma någon rättning på felcitaten? Kommer det komma något mer än tio rader om din allmäna åsikt om "hjälp ur missbruk" eller kommer detta som har upprört så många bara försvinna. Alla uttalanden påverkar partier, sanna eller ej så gör det det. Ska ni bekräfta detta eller ska ni försvara er mot anklagerlserna?
    / Denice

    SvaraRadera