13 januari 2012

Kvaliten förbättras med alternativ att välja

Enligt valundersökningar är det inte lika många som stöder kravet på sänkta skatter och fler privata välfärdsalternativ i mätningarna för valet 2010 som 2006. Som Maria Ludvigsson påpekar på Svenska Dagbladets ledarsida är det fortfarande en majoritet som vill detta men något mindre, vilket kan bero på att vi just har fått lägre skatter och fler privata alternativ.

Men mätningarna visar också en annan sak. Det är viktigt att driva opinion för mångfald och valfrihet i välfärden. De som är emot att människor själva ska få välja och behålla en större del av sin inkomst gör det allt vad de kan, för att misstänkliggöra och reglera. Fortfarande återstår det mycket att göra, för att visa att vården blir bättre när vi själva får välja, när fler prövar olika sätt och gör vad de kan för att göra servicen bättre. Den debatt vi i dag har om äldreomsorgens kvalitet hade vi inte haft om det inte funnits privata alternativ. Det är nämligen först när man kan välja bort eller ställa större krav för att få en ny vårdgivare som det lönar sig att diskutera kvaliteten.

4 kommentarer:

  1. Hej Isabella,

    http://www.rfhl.se/rfhl15/index.php?option=com_content&view=article&id=390%3Abesokavverkligheten&catid=40%3Alar-socialpolitik&Itemid=30

    Jag läste just den här artikeln angående ett besök du och en kollega gjorde på RFHL, och jag måste säga att jag blev djupt bekymrad över du sitter i beslutsfattande position. Att du låter din nedlåtande människyn styra en politik kring vård till bland annat missbrukare, en vård som, enligt mig, borde styras på vetenskaplig grund.

    Kan du kommentera den här artikeln, och berätta lite för de som har sett till att du har kommit till makten hur du ser på människor och missbruk. Bara i stora drag, hur din värdegrund ser ut. Jag är intresserad av visioner. På en rent teknokratiskt, eller meritokratiskt grund skulle ju aldrig du få bestämma över det här.

    Erik Berg, Stockholm

    SvaraRadera
  2. Eftersom de citat du talar om inte är riktiga och heller inte ett uttryck för mina åsikter finns det inget skäl för mig att diskutera utifrån dem, men gärna utifrån de uppfattningar som jag uttrycker på min egen blogg,

    SvaraRadera
  3. Det är ju superskönt att höra (men såklart beklämmande för dig) att dessa citat inte är riktiga.

    Så, utifrån dina egna åsikter och dom av ditt parti som du delar, inte utifrån artikeln.
    Kan du inte berätta lite om den värdegrund från vilken du driver frågor kring vård till missbrukare, hur du ser på kopplingen mellan inkomstklyftor och vilka som fastnar i missbruk,och kan du också berätta om din ställning i frågan kring sprututbytesprogram i Sverige?
    Väldigt intresserad!

    Erik Berg, Stockholm

    SvaraRadera