2 maj 2012

Inga besked från Löfven, varken igår eller idag

Efter gårdagens förstamajtal finns det en enkel fråga man kan ställa sig: vad ville dom? Förutom att de hellre vill ha tillväxt än besparingar? När Löfven talade igår sa han inget nytt och inget annat än att ha vill ha ökade utgifter, men hur nytt är det? Han borde inte låta svenska folket vänta på att få veta vad socialdemokraterna vill. Istället för att anklaga regeringen för att vänta på bättre tider kunde han ju låta svenska folket slippa vänta på besked om S.Och inte ens idag när man presenterade vårmotion blir det någon klarhet.

1 kommentar:

  1. Vår far, 84 år, fick diagnosen cancer. Han bodde då hemma men skulle få hemsjukvård och hemtjänst. Vårt val av hemtjänst föll på Nytorgets kommunala hemtjänst. Redan efter ett par månader upptäckte vi att hemtjänsten på intet vis uppfyllde de uppgifter de var ålagda att utföra.
    Trots påpekande av oss barn blev det ingen bättring alls. De skyllde på att personalen bara inte hade signerat de sysslor de borde ha utfört. Detta var lögn – vi kunde själva konstatera att det mesta inte blivit utfört överhuvudtaget.
    Vi kontaktade biståndshandläggaren som rådde oss att byta hemtjänst. Vi valde det privata hemtjänstföretaget OmsorgsCompagniet. Vi kunde dock ganska snart konstatera att denna utförare skötte sina åtaganden lika miserabelt som sin föregångare.
    Någon tredje hemtjänst blev det aldrig. Efter att två utförare vanvårdat honom under ett knappt halvår avled vår far.
    Det som ålåg hemtjänsten var städning av två rum och kök plus kontinuerlig tillsynsstädning. Det gjordes inte; urinstank på toaletten, handdukar i förskräckande skick. Nerkräkta lakan byttes inte ut. Medicinutdelning blev ibland helt fel och ibland uteblev den helt och hållet. Det ingick även i avtalet att de skulle tvätta kläder var tredje vecka. Nytorgets hemtjänst tvättade en enda gång under sina två månader, detta efter påpekande från oss anhöriga. Utöver detta skulle OmsorgsCompagniet ansvara för att inhandla livsmedel, vilket ofta blev helt fel. I det stora hela riskerade vår far att leva i misär på grund av att hemtjänsten fuskade från många av sina åtaganden. Inte heller administrationen fungerade; det saknades kontaktperson, det fanns ingen genomförandeplan och vi fick inte någon information om omsorgsdagboken. Allt sådant som ska finnas med.
    Man ska veta att dessa åtaganden från hemtjänsten inte är något som samhället bjuder de äldre på utan kostnad, de äldre som efter ett långt liv i arbete behöver extra omsorg. Nej, detta är tjänster som faktureras och ska betalas. Dessa utförare av hemtjänst tar betalt för alla sysslor de förbinder sig att utföra. Och om det nu slarvades väldigt mycket med de göromål som hemtjänsterna förbundit sig att utföra så var man desto noggrannare med att ta betalt.
    Vi anhöriga var eniga om att missförhållande var oacceptabla. Vi kontaktade Claes Lagergren, avdelningschefen för äldreomsorgen inom Södermalms stadsdelsförvaltning, via mail för att få svar på frågan hur sådan misskötsel kunde förekomma. När Claes Lagergren och OmsorgsCompagniet haft två månader på sig att svara så påminde vi Claes om att vi ställt en fråga. Det svar vi så småningom fick visade att oredan var om möjligt ännu större än vi befarat. I sin förklaring hade OmsorgsCompagniet förväxlat patient! En hemtjänstutförare som har hand om äldre människors mathållning och medicinutdelning kan alltså inte hålla reda på sina patienter. Det är skrämmande. Av svaret framgick också att den bristande dokumentationen berodde på, enligt deras uppfattning, hög personalomsättning. Man kan ju tycka att dokumentationen borde vara extra viktig när personalomsättningen är hög – för OmsorgsCompagniet blev det istället en ursäkt för att förklara oredan.
    Vi har fortfarande inte fått bekräftat att Claes Lagergren eller någon annan vidtagit någon konkret åtgärd för att förhindra framtida vanskötsel. Man kan nog utan överdrift påstå att vi mötte ett ganska svalt intresse från ansvariga myndigheter. Är det så överlag är det en ganska skrämmande framtid vi går till mötes.
    Valfrihet är en fantastisk tillgång. Att ha ett nittiotal olika utförare av hemtjänst att välja bland är ju verkligen en fin tanke. Dock finns en liten hake. Biståndshandläggaren får inte uppge om någon utförare har bättre rykte än andra. De får heller inte uppge om någon utförare har anmärkningar på sig eller är prickade. De får inte ens upplysa om någon hemtjänstutförare gravt har misskött sig. Det innebär i praktiken att det inte finns någon valfrihet. Det kan liknas vid att handla skor i en skoaffär med förbundna ögon – du kan välja vilket par som helst men utan att ha en aning om vad du väljer.

    SvaraRadera