Mycket fokus har på den senaste tiden legat på myndigheter
som vill låtsas att de är som företag. Men vare sig Tillväxtverket (som inte
skapar tillväxt - det gör företagare!), eller forskningsstiftelser behöver
marknadsföra sig för att få lov att dela ut pengar. Och de bör därför anpassa
sin representation och marknadsföring till just det faktum att de är
myndigheter.
Men debatten om representation får inte skymma det som är
mycket viktigare och större, nämligen om hur pengar används för verksamheten som
sådan. Dyra ballonger är illa och löjeväckande men värre är att Tillväxtverket
bedrivit verksamhet som man inte kunnat följa upp. Med närmare 400 miljoner
kronor till kvinnligt företagande som man inte riktigt kan följa upp är det
mycket allvarligare än ballongerna. Av två skäl:
Dels är det ett oändligt mycket större belopp som skattebetalarna
får stå för. Och det är en verksamhet som handlar om att stödja företagande. Om
man inte vet hur det fungerar förlorar vi både pengar och framtida företagande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar