Publicerat i BLT 2012-12-15 |
Idag kan du via apotekens e- tjänst logga in för att se om din medicin finns i lager. Du kan beställa din medicin via apotekets hemsida och välja att få den hemskickad eller skickad till önskat utlämningsställe. Har du en kronisk sjukdom som kontinuerligt kräver medicin kan du även via e- tjänster inneha ett abonnemang som gör att du själv kan gå in och förbeställa din medicin och få påminnelse i tid om att det är dags hämta ut ny medicin.
Servicen på apoteken utgör en allt viktigare del av
vårdkedjan och underlättare ytterliggare för patienten. Rådgivning via
telefon och webb, tester och prover, informationssatsningar och e-
tjänster är bara några av de tjänster som sedan omregleringen 2009
blivit verklighet.
På bara tre år med en ny apoteksbransch har det, efter
38 år med bara en apoteksaktör, hänt mycket. Syftet med omregleringen
var att öka tillgängligheten, öppettiderna och utöka servicen. Över 330
nya apotek har öppnats, öppettiderna förlängs med igenomsnitt 11 timmar
per vecka och servicetjänster ökat. Receptfria läkemedel går nu även att
få tag på dygnet runt, på över 6000 försäljningsställen.
Innan omregleringen samsades omkring 10 000 personer
om ett apotek och Sverige hade näst sämst apotekstäthet i hela Europa.
Sedan dess har en avsevärd förbättring skett. Idag går det i genomsnitt
24 procent färre personer per apotek och det har i alla län skett en
förbättring av apotekstätheten.
Det har dock funnits en oro vad gäller apotek på
glesbygden. För att säkra en god tillgänglighet har regeringen förlängt
apoteksombuden till 2015 och kommer fortsättningsvis att ge stöd till
apotek på landsbygden.
Apoteken levererar idag medicin inom 24 timmar till 96
procent, vilket är precis i samma nivå som innan omregleringen och 97
procent av kunderna upplever att servicen på apoteken är bra eller
utomordentligt bra. Men att inte få ut sin medicin på ett smidigt sätt
ställer självklart till besvär. Regeringen utredare har nu kommit med
förslag på hur apoteken ska kunna förbättra läkemedelstillgången. Det är
viktigt att alla får ut sin medicin på ett smidigt sätt. När en
omreglering görs är det viktigt att den följs upp och utvärderas– något
som sker och som redovisas i juni nästa år. Vi måste alltid titta på
förbättringar som kan behöva göras – allt för att stärka kundernas
möjligheter att ha tillgång till läkemedel.
Den nya apoteksbranschen som idag växer fram har
möjliggjort en utveckling av apoteken. Apoteken utgör idag en allt
viktigare del av vårdkedjan och den utveckling vi idag ser är avgörande
för ökad service, tillgänglighet och kvalitet i hela landet.
Isabella Jernbeck (M)
Riksdagsledamot socialutskottet
Socialutskottet med ansvar för apoteks- och läkemedelsfrågor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar