Publicerat i Nynäshamnsposten
2012-12-21
Idag kan du via apotekens e-
tjänst logga in för att se om din medicin finns i lager. Du kan beställa din
medicin via apotekets hemsida och välja att få den hemskickad eller skickad
till önskat utlämningsställe. Har du en kronisk sjukdom som kontinuerligt kräver
medicin kan du även via e- tjänster inneha ett abonnemang som gör att du själv
kan gå in och förbeställa din medicin och få påminnelse i tid om att det är
dags hämta ut ny medicin.
Servicen på apoteken utgör en allt viktigare del av vårdkedjan och underlättare
ytterliggare för patienten. Rådgivning via telefon och webb, tester och prover,
informationssatsningar och e- tjänster är bara några av de tjänster som sedan
omregleringen 2009 blivit verklighet.
På bara tre år med en ny apoteksbransch har det, efter 38 år med bara en
apoteksaktör, hänt mycket. Syftet med omregleringen var att öka
tillgängligheten, öppettiderna och utöka servicen. Över 330 nya apotek har
öppnats, öppettiderna förlängs med igenomsnitt 11 timmar per vecka och
servicetjänster ökat. Receptfria läkemedel går nu även att få tag på dygnet
runt, på över 6000 försäljningsställen.
Innan omregleringen samsades omkring 10 000 personer om ett apotek och Sverige
hade näst sämst apotekstäthet i hela Europa. Sedan dess har en avsevärd förbättring
skett. Idag går det i genomsnitt 24 procent färre personer per apotek och det
har i alla län skett en förbättring av apotekstätheten. I Stockholm har
apoteken ökat med över 50 procent.
Det har dock funnits en oro vad gäller apotek på glesbygden. För att säkra en
god tillgänglighet har regeringen förlängt apoteksombuden till 2015 och kommer
fortsättningsvis att ge stöd till apotek på landsbygden.
Apoteken levererar idag medicin inom 24 timmar till 96 procent, vilket är
precis i samma nivå som innan omregleringen och 97 procent av kunderna upplever
att servicen på apoteken är bra eller utomordentligt bra. Men att inte få ut
sin medicin på ett smidigt sätt ställer självklart till besvär. Regeringen
utredare har nu kommit med förslag på hur apoteken ska kunna förbättra
läkemedelstillgången. Det är viktigt att alla får ut sin medicin på ett smidigt
sätt. När en omreglering görs är det viktigt att den följs upp och utvärderas–
något som sker och som redovisas i juni nästa år. Vi måste alltid titta på förbättringar
som kan behöva göras – allt för att stärka kundernas möjligheter att ha
tillgång till läkemedel.
Den nya apoteksbranschen som idag växer fram har möjliggjort en utveckling av
apoteken. Apoteken utgör idag en allt viktigare del av vårdkedjan och den
utveckling vi idag ser är avgörande för ökad service, tillgänglighet och
kvalitet i hela landet.
Isabella Jernbeck (M)
Riksdagsledamot Stockholms län
Socialutskottet med ansvar för apoteks- och läkemedelsfrågor
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar