10 december 2012

Sjöfyllerilagstiftningen




Publicerat i Båttnytt
2012-12-10
Ännu en sommar har gått med nya vittnesmål om färre båtar och färre besökare runt om i skärgården. Många upprörda båtägare berättar också om hur de helt godtyckligt blivit stoppade av framförallt Kustbevakningen i sommar. Den nya nedre promillegränsen om 0,2 är olycklig och riskerar att minska sjösäkerheten istället för att öka den. Därför har jag nyligen lämnat in en motion där jag säger att det fodras en översyn av sjöfyllerilagstiftningen.
 
Frågan om sjöfylleri har varit föremål för utredningar och överväganden vid ett antal tillfällen innan riksdagen beslutade om ändrade regler i sjölagen innebärande bland annat att en nedre promillegräns om 0,2 promille infördes för vissa båtar. Sjöfyllerilagens bestämmelse om enkelt sjöfylleri och promilleregeln innefattar inte bara den som kör utan också den som i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss. När som helst kan alkoholtest göras, ingen misstanke om onykterhet behövs. 

Lagstiftningen upplevs som ett problem och många frågar sig om det övergripande syftet med lagstiftningen verkligen uppnås, ökad sjösäkerhet. Trenden var att sjöfylleriet minskade redan innan lagstiftningen infördes där 90 procent i vart fall i Stockholms län orsakades av nyktra båtförare. Av de olyckor där alkohol är inblandat handlar det om grovt sjöfylleri, vilket innebär en promillehalt på över 1.  

Resurserna som idag läggs på att jaga den som kör sin båt och druckit en öl gör att fokus hamnar fel. Eftersom ingen misstanke om onykterhet behövs innebär den nya lagen att resurser läggs på att kontrollera om någon druckit en öl för att om sådant är fallet straffa.
 

De är de berusade förarna som måste upptäckas innan olyckan är framme. Fulla personer har inget på sjön och göra och statistiken visar tydligt på att det är vid grovt sjöfylleri som olyckor sker. För att nå syftet med en ökad sjösäkerhet krävs att berusade personer inte sätter sig i sin båt och kör iväg. Tyvärr händer det och därför måste resurserna vara fokuserade på att upptäcka dessa förare.

 
Isabella Jernbeck (M)

Riksdagsledamot Stockholms län

4 kommentarer:

  1. Man stoppas som bilförare till synes godtyckligt också.

    SvaraRadera
  2. Väldigt välformulerat Isabella. En mycket bra motion, tycker jag som är mer eller mindre född och uppvuxen på sjön (och ibland tagit en nubbe till lunchen i någon vik!).

    Resurserna kan väl användas annorstädes i våra skärgårdar.

    SvaraRadera
  3. Utmärkt att du motionerar om detta. Det är viktigt att vår lagstiftning baseras på evidens och inte "tyckande". Det finns en mycket komplett faktasamling i ärendet i form av en "vitbok" på www.båtfolket.se.

    SvaraRadera
  4. Lagen är kontraproduktiv m.m. Bra att detta lyfts upp.

    Under mina 25år på sjön har jag aldrig sett eller mött någon full på sjön, men ett par gånger vuxna människor som inte ens vet att det råder högertrafik på sjön. När val av måltidsdryck ska jagas av samhällets knappa resurser på ett konstaterat icke-problem, ja, då är det nykterhetsrörelsen som stiftar lagar och utökar sina alkoholfria zoner. Det är inte ökad sjösäkerhet. Alla lagar ska stiftas på sakliga belägg,inte starka enskilda intressen som för politikerna bakom ljuset, annars blir det så här tokigt.

    Tack Isabella hälsar epostar-terroristen Ola Ljungberg, alltom02.

    SvaraRadera