23 juli 2013

Svar på öppet brev i Mitt i Danderyd: Ingen upphandling inom hemtjänsten

Svar på öppet brev till socialnämndens ordförande: Jag har fått direkta frågor angående ersättningsnivån i hemtjänsten i Danderyd.
 
När det gäller all äldreomsorg sker ingen upphandling av verksamheten utan alla utförare erbjuds samma peng för den hemtjänst som de utför. Denna ersättning räknas årligen upp och någon sänkning har inte skett.

2012 höjdes ersättningen med 11 procent vilket är en betydligt större ökning än tidigare. Trots detta valde tyvärr ett av företagen att säga upp sitt avtal med Danderyd. Anmärkningsvärt nog valde företaget att fortsätta sin verksamhet i Täby, fast med en lägre ersättning än vad Danderyd erbjudit.

Nu står vi inför nya bedömningar av nivån på ersättningen inför budgeten 2014. I det arbetet är det viktigaste uppdraget för mig och socialnämnden att danderydsborna ska erbjudas en omsorg av god kvalité. Vi har därför begärt in ytterligare under-lag för att få fram bästa möjliga förutsättningar för att vi fortsättningsvis ska kunna erbjuda en omsorg av god kvalité.

Som ordförande i Danderyds socialnämnd uppskattar jag alltid synpunkter på den verksamhet som Danderyd bedriver. Min ambition är att Danderyd ska vara ledande när det gäller att erbjuda invånarna bra verksamheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar