Det är viktigt att fler nya och bättre skolor kan starta. Det behövs hela tiden nya aktörer som är med och utvecklar den svenska skolan. Förstår inte debatten där sk riskkapitalbolag hamnar i skottgluggen för vänsterdebattörers ilska.
Det finns inget som har utvecklat den svenska skolan så mycket som friskolereformen. Där nya skolor tillåtits etablera sig har alla skolor blivit bättre och elevernas resultat förbättrats. Reformen har också givit eleverna makten att välja den skola och den utbildning de helst vill ha.
Att ha en långsiktig vision för en verksamhet går att kombinera med ett kortare ägande, vitsen med ett ägande är förstås att verksamheten ska vara bra och utvecklas positivt oavsett om man driver den själv eller någon annan tar över.
Att värna rätten att kunna välja skola och låta nya skolor etablera sig är att värna den bästa kvalitén.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar