Sjölivet är inte som trafiken på en landsväg eller i stan. Det är inte
trafik och det utövas inte som på en väg med mötande trafik. I går skrev ett
antal privatpersoner ett inlägg på Svenska Dagbladets debattsida om hur
tillämpningen av biltrafikens regler på sjön underminerar förutsättningarna för
sjölivet. Och det är rätt. Det drabbar inte bara båtägare på sommaren utan också alla som
är beroende av sjölivet.
Men framförallt bygger de stränga alkoholkraven på en
förväxling av biltrafikens krav med det som krävs på sjön. Det är inte bara fel
att ställa samma krav på sjöliv som på landsvägstrafik. Det är ännu större fel
att tänka sig att det inte krävs mer av den som kör en bil än den som för fram
en båt på öppen sjö. Kraven bör vara strängare på landsvägen och behöver därför
inte vara lika stränga på havet som på motorvägen. Om detta har jag motionerat
och tänker återkomma till. Tacksam för synpunkter.
Givetvis skall det vara samma alkoholgräns för den som framför en båt som en bil. Jag fattar inte hur du resonerar faktiskt...
SvaraRaderaFör mig är stor skillnad att köra bil än båt. Väsentligt mycket större ansvar att köra bil på vägar med mötande trafik, cyklister och gånggängare. Jag vänder mig emot att båtar stoppas nu på öppet hav utan att ngn fara föreligger överhuvudtaget. Tidigare stoppades båtar som körde oförsiktigt eller för fort i farleder med hastighetsbegränsning , vilket är helt rätt, nu jagas alla av framförallt kustbevakningen som verkar vara glada av att fått ngt att göra! ( nästan så man undrar vad de gjorde tidigare)
RaderaHåller helt med, ända bortifrån den andra politiska kanten.
SvaraRadera