5 augusti 2013

Replik i Helsingborgs Dagblad: Bättre apotek - för alla

Servicegraden på apoteken när det gäller att få ut sin medicin har inte försämrats sedan omregleringen. Det är idag ca 95 procent av alla kunder som får sin medicin vid första besöket och denna siffra var densamma innan omregleringen.

 
Nyligen gjorda utvärderingar visar att den omreglerade apoteksbranschen i stor utsträckning följer den praxis gällande tillhandahållande av förordnade läkemedel som gällde under monopoltiden. Före omregleringen räknades tiden från det att läkemedlet beställts medan man i dag ställer krav på tillhandahållande inom 24 timmar efter att det efterfrågats. Varken före eller efter omregleringen av apoteken har det funnits något krav på apoteken att ha en viss lagernivå eller att direkt kunna tillhandahålla förordnade läkemedel till konsumenterna.
 
I de fall ett apotek inte har möjlighet att expediera ett förordnat läkemedel ska apotekspersonalen – enligt branschpraxis – ta kontakt med andra apotek. Om ett annat apotek kan lösa kundens behov hänvisas kunden dit. Sex av tio som har upplevt en sådan situation uppger att de har fått denna hjälp.
 
Statens apoteksförsäljning resulterade i att man fick bättre betalt än väntat. Precis som med andra investeringar valde köparna att vidareutveckla och förädla bolagen så att de senare kunde säljas till ett högre pris.
 
Omregleringen har lett till att fler apotek etablerats, längre öppettider samt en utveckling av direktservice till kunden. Idag kan man beställa sin medicin direkt i mobilen, få den hemskickad samt bli påmind om när det är dags att hämta ut. Serviceutbudet på varje apotek fortsätter att utvecklas allt med sikte på att förbättra och förenkla för alla kunder. Jag vill påstå att omregleringen skyndar på denna positiva utveckling.
 
Isabella Jernbeck (M)
Riksdagsledamot socialutskottet med ansvar för apoteks- och läkemedelsfrågor

Publicerat i Helsingborgs Dagblad (papperstidningen), 4 augusti 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar