Servicegraden på apoteken när det gäller att få ut sin
medicin har inte försämrats sedan omregleringen. Det är idag ca 95 procent av
alla kunder som får sin medicin vid första besöket och denna siffra var
densamma innan omregleringen.
Publicerat i Helsingborgs Dagblad (papperstidningen), 4 augusti 2013
Nyligen gjorda utvärderingar visar att den omreglerade
apoteksbranschen i stor utsträckning följer den praxis gällande
tillhandahållande av förordnade läkemedel som gällde under monopoltiden. Före
omregleringen räknades tiden från det att
läkemedlet beställts medan man i dag ställer krav på tillhandahållande inom 24
timmar efter att det efterfrågats. Varken före
eller efter omregleringen av apoteken har det funnits något krav på apoteken
att ha en viss lagernivå eller att direkt kunna tillhandahålla förordnade
läkemedel till konsumenterna.
I de fall ett apotek inte har möjlighet att expediera ett
förordnat läkemedel ska apotekspersonalen – enligt branschpraxis – ta kontakt
med andra apotek. Om ett annat apotek kan lösa kundens behov hänvisas kunden
dit. Sex av tio som har upplevt en sådan situation uppger att de har fått denna
hjälp.
Statens apoteksförsäljning resulterade i att man fick
bättre betalt än väntat. Precis som med andra investeringar valde köparna att
vidareutveckla och förädla bolagen så att de senare kunde säljas till ett högre
pris.
Omregleringen har lett till att fler apotek etablerats,
längre öppettider samt en utveckling av direktservice till kunden. Idag kan man
beställa sin medicin direkt i mobilen, få den hemskickad samt bli påmind om när
det är dags att hämta ut. Serviceutbudet på varje apotek fortsätter att
utvecklas allt med sikte på att förbättra och förenkla för alla kunder. Jag
vill påstå att omregleringen skyndar på denna positiva utveckling.
Isabella Jernbeck (M)
Riksdagsledamot socialutskottet med ansvar för apoteks- och
läkemedelsfrågorPublicerat i Helsingborgs Dagblad (papperstidningen), 4 augusti 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar