27 september 2012

Med konsumenten i centrum

I dag Nordiska rådet med utskottsmöten i Göteborg, och en debatt om konsumentpolitik som verkar bortse från konsumenternas allra viktigaste skydd, nämligen konkurrens. När vi just nu i dagarna ser Expertkedjan gå i konkurs finns det all anledning att känna med dem som nu förlorar jobben men det är samtidigt ett uttryck för en intensiv prispress som har gynnat och gynnar konsumenter, inte bara vad gäller priser utan också utbud och nya produkter. Ett konsumentskydd som mer lutar åt lagar om vad som ska stå på förpackningar och som reglerar handelns utveckling kommer att leda till mindre konkurrens, mindre prispress och ett stillastående i detaljhandeln, på konsumenternas och samhällsekonomins bekostnad.
På eftermiddagen åter i Stockholm en diskussion om hur vi förnyar äldreomsorgen, där bland annat en av frågorna inför debatten var varför det finns så få nonprofit-verksamheter. Och svaret finns lite i hur det gick för Expertkedjan. De företag och organisationer som inte kan eller får skapa vinst drabbas hårt av förluster samtidigt som man inte har en press i den dagliga verksamheten att göra saker bättre på många olika sätt. Kommuner är självfallet nonprofit, och kommunal verksamhet innebär att skattepengarna beskyddar verksamheterna snarare än de äldre. När skattepengarna följer de äldre så blir trycket på en äldreomsorg som sätter den enskilde i centrum desto större, eftersom vi kan välja bort dem som inte håller måttet.
Det är alltid bra om konsumenten står i centrum, oavsett det är inom äldreomsorgen eller i affärerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar