Publicerat i Mitti Danderyd 2012-07-24 |
Blomsterfonden har sagt upp sitt avtal. Nu
arbetar kommunen för att höja ersättningen för hemtjänst. – Allt pekar ju på att
den är för låg, säger Kommunalrådet Siv Sahlström (C).
Lokaltidningen Mitt i berättade förra veckan om att Blomsterfonden,
som bedrivit hemtjänst i kommunen de senaste 18 åren, säger upp sitt avtal med
Danderyds kommun. Detta eftersom de anser att man inte kan hålla en god
kvalitet när kommunen betalar så låg ersättning. Blomsterfonden har hand om en
tredjedel av hemtjänsten i Danderyd och sammanlagt 230 kunder kommer att
beröras då de behöver hitta en ny hemtjänstleverantör inom den tre månader
långa uppsägningstiden.
Kommunledningen medger nu att ersättningen är för låg och arbetar på ett förslag
till höjd ersättning, som ska vara klart inom en månad. – Vi gjorde en höjning
senast i mars, men den räckte inte. I maj föreslog socialnämnden en höjning med
ytterligare en procent. Men även det har vi skickat tillbaka och begärt ett mer
underlag och en förnyad prövning, säger Siv Sahlström, som beklagar att
Blomsterfonden valt att säga upp avtalet. – Det är oerhört sorligt och jag är
förvånad över att de inte inväntar fullmäktiges beslut. Blomsterfonden har
sedan i höstas fört dialog med kommunen om att ersättningen är för låg. Enligt
vd, Ulf Thörnevik, har lönekostnaderna ökat med 25 procent de senaste fem åren.
Och ersättningen från kommunen ökat med endast åtta procent. – Det är ett väldigt
stort glapp och för varje år som går blir det större och större. Det är svårt
att ange en exakt summa, och det är ju inte heller vår uppgift att göra det. Enligt
Ulf Thörnevik kan man ansöka om ett nytt avtal med kommunen om ersättningen kommer
upp i en rimlig nivå. – Vi är ledsna över att vi har behövt säga upp det här avtalet.
Men om Blomsterfonden inte skriver ett nytt avtal med kommunen
blir det ändå inga problem att hitta nya hemtjänstleverantörer menar
socialnämndens ordförande Isabella Jernbeck (M) – Det är jag övertygad om. Men
det är tråkigt att Blomsterfonden har sagt upp avtalet, kunderna har varit
nöjda med dem.
Katrin Hellström
katrin.hellstrom@mitti.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar